Takaisin

TÄYSIN UUSI NISSAN NV300 TÄYDENTÄÄ NISSANIN KATTAVAN HYÖTYAJONEUVOJEN MALLISTON

Esittelyssä uusi Nissan NV300

1.11.2016 – NV300 on joustava ja mukautuva hyötyajoneuvo, joka on suunniteltu käytännölliseksi ja käyttäjäystävälliseksi työkaluksi monenlaiseen työkäyttöön. Se soveltuu ihanteellisesti esimerkiksi kuljetus- ja jakeluyritysten, rakennusyhtiöiden, kiinteistöhuoltoyritysten ja korjauspalveluiden käyttöön.

NV300:n monikäyttöisyyden takaa todella kattava malliversiovalikoima: saatavissa on neljä eri pakettiautokokoa (L1H1, L1H2, L2H1, L2H2), kaksi kuusipaikkaista jatko-ohjaamoversiota (L1H1, L2H1) ja ohjaamoalusta (L2H1). Joustavuutta tuovat myös umpinaisten ja ikkunallisten taka- ja sivuovien moninaiset yhdistelmävaihtoehdot. Tarjolla on myös kaksi tila-autovarianttia (L1H1, L2H1), joissa on enimmillään yhdeksän istuinpaikkaa.

Yhdenmukainen ulkomuotoilu

NV300:n ulkomuoto on suunniteltu yhdenmukaiseksi Nissanin muiden hyötyajoneuvojen ja yhtiön palkittujen crossover-mallien Qashqain, Juken ja X-Trailin kanssa. Rohkeasti muotoillulle keulalle antaa ilmettä Nissanin tunnusomainen V-muotoinen etusäleikkö, jota reunustavat tyylikkään valoumpiot. Tuulilasi nousee Primastaria jyrkemmin konepellistä antaen henkilöautomaisen vaikutelman.

 

Sivulta katsottuna NV300 on edeltäjäänsä dynaamisempi muotoiluviivojen ja suorakulmaisen perän ansiosta. Jälkimmäisellä piirteellä on myös funktionaalinen tehtävä, sillä se auttaa maksimoimaan käytettävissä olevan rahtitilan. Vakiovarusteina olevien korinväristen puskurien ja peilien lisäksi  NV300:n ulkomuotoa on mahdollista muokata myös tehdaslisävarusteilla, kuten kylkiputkilla.

Korivärivaihtoehtoja on kymmenen – neljä perusväriä, Magma Red, Mole Grey, Glacier White ja Bamboo Green, sekä kuusi metallisävyä: Oyster Grey, Mercury Grey, Jet Black, Panorama Blue, Copper Brown ja Stone. Pyörissä on vakiona 16-tuumaiset teräsvanteet. Lisävarusteena on saatavissa 17 tuuman kevytmetallivanteet.

Vertaansa vailla olevaa käytännöllisyyttä

NV300:n kuormatilaan mahtuu kolme eurolavaa tai kymmenen 2,5-metristä kipsilevyä myös lyhyemmässä L1-koriversiossa. Lyhyemmälläkin koripituudella kuormatila on 110 mm pidempi kuin Primastarissa. Ohjaamon ja kuormatilan väliseinä voidaan varustaa luukulla, joka mahdollistaa jopa 3,75 metrin (L1-versio) tai 4,15 metrin (L2-versio) pituisten tavaroiden kuljettamisen. Kun luukku avataan, väliseinään saadaan 510 mm leveä ja 228 mm korkea aukko, joka mahdollistaa 41 cm kuormatilaa pidempien tavaroiden kuljettamisen. Luukku pysyy kiinni kahdella magneetilla. Apukuljettajan istuimen alla olevan toisen luukun ansiosta autossa voidaan kuljettaa myös kapeita tavaroita, jotka ovat peräti 80 cm kuormatilaa pidempiä.

Jos tätäkin pidemmän lastin kuljettaminen on välttämätöntä ja paikallinen lainsäädäntö sen sallii, oikeanpuoleinen takaovi voidaan pitää auki ajon aikana. Vasemman takaoven ollessa kiinni rekisterikilpi pysyy koko ajan näkyvissä.

Kuormatilan tilavuus on mallista riippuen 5,2–8,6 m3. Pystysuorat sivuseinät mahdollistavat kuormatilan optimaalisen hyödyntämisen. NV300:n kuormatila vetää H1-koriversioissa 200 litraa Primastaria enemmän ja korkeissa versioissa (H2) peräti 300 litraa enemmän.

 

NV300:n pakettiauto- tai jatko-ohjaamomalli  on saatavissa kahtena eri omapainoversiona (2,7 tai 2,9 tonnia) käyttötarkoituksen ja kuljetettavan lastin painon mukaan. Kantavuus on vastaavasti 1073–1310 kg. 

Kuormatilaan voidaan tilauksesta asentaa jo tehtaalla puinen suojaverhoilu, LED-kattovalot, monikäyttöinen hyllykkö, ikkunallinen korinvärinen väliseinä ja enimmillään 18 kuormankiinnityskoukkua, joista kahdeksan (kuusi L1-versioissa) lattiatasoon. Myös ohjaamon ja kuormatilan väliseinässä on koukut, jotka mahdollistavat vaikkapa työvaatteiden ripustamisen kuormatilan puolelle. Lisävarusteena on saatavissa myös vetokoukku sähkökytkentöineen.

NV300-ohjaamoalusta: täydellinen lähtökohta korimuunnoksille

NV300 on yrityskäyttäjille todella joustava valinta. Erityisesti ohjaamoalustaversio tarjoaa miltei rajattomasti mahdollisuuksia korimuunnoksille hyvin erilaisten alojen käyttöön – matkailuautoista kylmäkuljetus-, kippi- ja studioautoihin. 

NV300 Combi: mukava tila-auto jopa yhdeksälle hengelle

Nissan NV300:n Combi- eli tila-autoversioon mahtuu enimmillään yhdeksän matkustajaa kolmelle kolmen istuimen riville. Myös matkatavaroille jää reilusti tilaa: 1000 litraa lyhyemmässä koriversiossa (L1) ja peräti 1800 litraa pitemmässä L2-mallissa. Takaistuinrivien modulaarisuus mahdollistaa monta erilaista istuinjärjestelyä, joilla tavaratilaa saadaan vielä enemmän käyttöön. Kolmannelle istuinriville päästään taittamalla alas toisen rivin reunaistuinten selkänojat. Tavaratilan kokoa on mahdollista säädellä myös kahdelle eri korkeudelle asetettavan näkösuojan avulla. Fiksun suunnittelun ansiosta näkösuoja on mahdollista laittaa myös pystyasentoon, jolloin se toimii tavaratilan jakajana. NV300:n tila-autoversioissa on vakiona ikkunallinen sivuliukuovi. Toisen puolen ovi on saatavissa lisävarusteena.

Ohjaamona ”liikkuva toimisto”

Täysin uuden NV300:n ohjaamosta on tehty mahdollisimman ergonominen ja mukava. Kuljettajan istuintyynyä on madallettu 36 mm Primastariin verrattuna päätilan lisäämiseksi ja selkänoja on muotoiltu kaltevammaksi ja henkilöautomaisemmaksi. Kuljettajan ristiselän säädöllä ja kyynärnojalla varustettu istuin on myös korkeussäädettävä. Istuimen pituussuuntaista säätövaraa on 18 mm enemmän kuin Primastarissa ja ohjauspyörä on säädettävissä korkeus- ja syvyyssuunnassa, joten kaikenkokoiset kuljettajat löytävät varmasti mukavan ajoasennon.  

”Liikkuvan toimiston” modulaariset ratkaisut helpottavat kuljettajan työtä: ohjaamossa on muun muassa rahtikirja-/muistiopidike ja säilytystilaa 89 litran edestä. Keskimmäisen istuimen selkänojaan on integroitu pöytätaso, joka voidaan kääntää kuljettajan tai apukuljettajan puolelle, asettaa säilytysasentoon tai irrottaa kokonaan. 

Ohjaamossa on yhteensä neljätoista erimuotoista ja ‑kokoista säilytystilaa ja ‑lokeroa, joiden vetoisuus on 0,2–46 litraa. Kaikki säilytystilat on suunniteltu saumattomaksi osaksi ohjaamoa ja sijoitettu mahdollisimman käytännöllisesti. Ohjaamossa on kätevät pidikkeet muun muassa pulloille, tölkeille, kupeille, matkapuhelimille, muistioille ja kynille. Suurin, 46-litrainen säilytystila sijaitsee etumatkustajan istuimen alla.

NV300:aan on saatavissa myös avaimeton keskuslukitus ja käynnistys: älyavaimen ollessa taskussa ovien lukitseminen tai lukituksen avaaminen käy helposti kuljettajan oven, toisen etuoven tai takaoven kahvassa olevaa painiketta painamalla. Älyavaimen tavaratilapainikkeella on mahdollista avata pelkkien takaovien lukitus. Tämä on kätevää, kun tavaraa on lastattava autoon tai purettava autosta usein.

Tarjolla on useita erilaisia audiojärjestelmävaihtoehtoja. Valikoiman kruunaa korkeatasoinen NissanConnect-tietoviihdejärjestelmä, jossa on seitsentuumainen kosketusnäyttö, Bluetooth-valmius, satellittinavigaattori USB-karttapäivityksellä, digitaalinen DAB-radio ja Siri-ääniohjaus iPhonen käyttäjiä varten. 

Ohjaamoon kulkeutuvan melun vähentäminen oli yksi keskeisistä tavoitteista NV300:n suunnittelussa. Tuulilasissa käytetty erikoishartsi suodattaa tärinöitä, minimoi moottorimelun pääsyn ohjaamoon ja vaimentaa tuulimelua suurilla nopeuksilla. Myös kuljettajan puoleisessa A-pilarissa on hyödynnetty melua vaimentavaa teknologiaa. Jatko-ohjaamo- ja tila-autoversioiden sivuliukuoven mekanismi on suunniteltu mahdollisimman äänettömäksi. 

Laaja ja monipuolinen moottorivalikoima

NV300:n moottorivaihtoehdot täyttävät taatusti käyttäjien tarpeet. Perustana on Qashqai- ja X-Trail-crossovereista tuttu luotettava 1,6-litrainen dCi-diesel, joka on saatavissa kolmena eri tehovaihtoehtona: 95 hv:n moottorissa on yksi turboahdin ja 125 hv:n ja 145 hv:n versiot ovat kaksoisahdettuja. Valikoima on monipuolistunut huomattavasti Primastarista, johon ei ollut saatavissa kaksoisturbomoottoria lainkaan. Kaikki moottorit on yhdistetty kuusivaihteiseen manuaalivaihteistoon.

Moottorit täyttävät uusimmat Euro 6 ‑päästömääräykset, ja ne on varustettu dieselhiukkassuodattimella ja selektiivisen katalyyttisen pelkistyksen järjestelmällä (SCR). SCR-järjestelmän säiliöön lisättävä AdBlue-urealiuos mahdollistaa typen oksidien (NOx) pelkistyksen typeksi ja vedeksi, mikä pienentää NOx-pakokaasupäästöjä. 

Kaksoisturbomallien kulutusta vähentää entisestään Stop/Start-järjestelmä sekä ECO-ajotilakytkin, johon on yhdistetty vaihteen vaihto-opastin. ECO-painike on saatavissa lisävarusteena myös 95 hv:n versioon. Se mahdollistaa polttoaineenkulutuksen optimoinnin rajoittamalla vääntömomenttia ja pehmentämällä kaasun vastetta. 

Kaksoisturboteknologia

Kaksoisahdetuilla dieselmoottoreilla on runsaasti etuja, kuten erinomainen polttoainetaloudellisuus ja alhaiset CO2-päästöt. Ensimmäinen, matalan inertian ahdin tuottaa vahvan väännön alakierroksilla ja auttaa siten liikkeellelähdössä. Se myös antaa paremman kiihtyvyyden keskikierroksilla ilman tarvetta vaihtaa pienemmälle vaihteelle, mikä on erinomainen ominaisuus ohitustilanteessa. Toinen ahdin tulee mukaan korkeammilla kierrosluvuilla taaten tasaisen ja varman kiihtyvyyden.

NV300:n kaksoisturbomoottoreihin on yhdistetty vakiona polttoaineenkulutusta vähentävä Stop/Start-järjestelmä sekä jarrutus- ja hidastusenergian talteenoton Energy Smart Management (ESM) ‑järjestelmä. Myös 95 hv:n moottorin yhteydessä Stop/Start-järjestelmä on vakiona. Kaikissa moottoreissa on myös kaksoismassavauhtipyörä, joka vaimentaa värinöitä erityisesti alakierroksilla.

Taloudellisuus vakiovarusteena 

NV300:n pakettiautomalleista polttoainetaloudellisin on 125 hv:n versio, jonka yhdistetty kulutus on 5,9 l / 100 km ja CO2-päästöt vain 155 g/km. Samalla moottorilla varustettu Combi-malli pääsee vieläkin parempiin lukuihin (5,6 l / 100 km ja 145 g/km). 

Koko malliston tasolla NV300 kuluttaa sadalla kilometrillä keskimäärin litran vähemmän kuin Primastar. 30 000 kilometriä vuodessa ajavalle käyttäjälle tämä merkitsee noin tuhannen euron säästöä kolmen vuoden aikana. 

Vähäisen kulutuksen lisäksi Nissanin kattava viiden vuoden / 160 000 km:n takuu ja suositellut kahden vuoden / 40 000 km:n huoltovälit takaavat, että NV300:n käyttökulut ovat todella alhaiset. 

Erinomainen dynaaminen suorituskyky 

NV300:n ohjauksen tarkkuus ja ajomukavuus on Nissanin kiiteltyjen crossover-mallien, kuten Qashqain ja X-Trailin, tasoa. Etujousituksena on MacPherson-pyöräntuenta kallistuksenvaimentimella. Dynaamista mukavuutta on parannettu entisestään uusilla etuiskunvaimentimilla, jotka takaavat paremman suuntavakauden kaarreajossa. 

Taka-akselin vääntövarsijousitus parantaa mukavuutta myös suodattamalla rengasmelua, ja hydrauliset iskunvaimentimet säätyvät kuorman mukaan: tämän ansiosta NV300 muuttuu sitä vakaammaksi, mitä raskaammin se on kuormattu.

Kattava turvavarustelu

Uudessa Nissan NV300:ssa on entistä lujempi korirakenne ja runsaasti muita kuljettajaa ja matkustajia suojaavia ominaisuuksia, kuten kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt ja turvaverhot, rintakehää suojaava sivuturvatyyny, törmäysanturi, etuturvavöiden voimanrajoittimet ja esikiristimet, joiden toiminta on yhdistetty etuturvatyynyihin, kaularankavammojen riskiä vähentävät pääntuet, takaistuimien turvavöiden voimanrajoittimet ja ISOFIX-kiinnikkeet toisella istuinrivillä. 

Laajakulmapeilit ovat NV300:n vakiovaruste. Lisävarusteena on saatavissa pysäköintiavustin, jonka peruutuskameran kuva näkyy taustapeilissä. Apukuljettajan puolen häikäisysuojaan integroitu kuolleen kulman peili on vakiovarusteena kaikissa malleissa.

Kaikissa NV300-malleissa on kattava valikoima elektronisia turvallisuus- ja ajoapujärjestelmiä, kuten ABS-jarrut, elektroninen jarruvoiman jako (EBD), ESP-ajovakaudenhallintajärjestelmä, ASR-luistonestojärjestelmä ja mäkilähtöavustin. Combi-versiossa on vakiovarusteena myös rengaspaineen valvontajärjestelmä. 

Autossa on myös seuraavat turvallisuutta parantavat ominaisuudet:

  • Extended Grip ‑toiminto: Tämä toiminto parantaa etupyörien pitoa haastavilla alustoilla, kuten mudassa, lumella tai hiekalla. Kun se aktivoidaan painiketta painamalla, ESP-järjestelmän toiminta optimoituu takaamaan parhaan mahdollisen pidon liikkeellelähdössä ja alhaisilla nopeuksilla.
  • Kaatumisen estojärjestelmä: Järjestelmä havaitsee potentiaaliset vaaratilanteet automaattisesti korin kallistuskulmaa tarkkailemalla. Jos kallistuskulma on liian suuri, järjestelmä jarruttaa yhtä tai useampaa pyörää auton vakauden palauttamiseksi.
  • Load Adaptive Control ‑toiminto: ESP-järjestelmän säädöt optimoituvat automaattisesti auton kuorman mukaan. 

Intelligent Mobility 

Maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä julkistettu Nissan Intelligent Mobility on Nissanin strategia, joka tähtää kestävämpään tulevaisuuden liikenteeseen. Intelligent Mobility luotiin ohjaamaan Nissanin tuotekehitystä ja kriittisiä päätöksiä sen suhteen, mistä autot saavat käyttövoimansa, kuinka niillä ajetaan ja kuinka ne integroituvat osaksi yhteiskuntaa. Perimmäisenä tavoitteena on täysin päästötön ja kuolonuhriton liikenne. 

Intelligent Mobility ‑strategiassa on kolme peruspilaria: ”Intelligent Power” tähtää entistä taloudellisempien voimansiirtojärjestelmien kehittämiseen. Palkittu, täysin sähkökäyttöinen e-NV200 -pakettiauto on hyvä esimerkki tästä. ”Intelligent Integration” keskittyy uudenlaisten yhteyksien luomiseen autojen ja yhteiskunnan välille muun muassa Vehicle-to-Grid (V2G) ‑teknologian hyödyntämisen kautta. ”Intelligent Driving” pyrkii puolestaan vahvistamaan ihmisten luottamusta Nissanin itseohjautuvaan ProPilot-teknologiaan, joka lanseerataan Euroopassa vuonna 2017.

NV300:n varusteluun kuuluvat Intelligent Driving ‑ominaisuudet:

  • Mäkilähtöavustin: Tämä järjestelmä aktivoituu automaattisesti lähdettäessä liikkeelle rinteessä, jonka kaltevuus on yli 3 %. Se estää auton liukumisen alaspäin säilyttämällä jarrupaineen jopa kahden sekunnin ajan, jolloin kuljettaja ehtii helposti siirtämään jalan jarrulta kaasupolkimelle.
  • Perävaunun ajonvakauttamisjärjestelmä: jos järjestelmä havaitsee perävaunun heilahtelevan puolelta toiselle, se vähentää moottorin vääntöä ja jarruttaa vetäviä pyöriä vuorotellen, jotta perävaunu palautuu takaisin oikealle ajolinjalle.
  • Pysäköintiavustin peruutuskameralla (kameran kuva näkyy taustapeilissä): Tehdasasennettuna lisävarusteena saatava peruutuskamera on sijoitettu takaoven yläosaan vasemmanpuoleisen jarruvalon viereen. Se näyttää selkeän kuvan auton takana olevasta alueesta.

NV300:n varusteluun kuuluvat Intelligent Power ‑ominaisuudet: 

  • Stop/Start-järjestelmä sekä jarrutus- ja hidastusenergian talteenoton mahdollistava Smart Energy Management (ESM) ‑järjestelmä.

Markkinoiden johtava viiden vuoden / 160 000 km:n takuu

Uudelle NV300:lle myönnetään Nissanin luokkansa paras kevyiden hyötyajoneuvojen takuu. Kokonaisvaltainen viiden vuoden / 160 000 km:n (100 000 km Nissan e-NV200:n tapauksessa) takuu kattaa Nissanin koko hyötyajoneuvojen malliston. Kyseessä on valmistajan takuu, joka on täysin siirrettävissä myöhemmille omistajille ja kattaa myös alkuperäiseen tilaukseen sisältyvät alkuperäiset Nissan-lisävarusteet. Myös monet NV300:n ohjaamoalustan korimuunnokset kuuluvat takuun piiriin.