Takaisin

NISSAN NAVARA ENGUARD –KONSEPTIAUTO ON PELASTUSAUTO RANKIMPIIN MAHDOLLISIIN OLOSUHTEISIIN

  • Navara‑pohjaiseen pelastusautokonseptiin on integroitu Nissanin kannettavan akkuyksikön prototyyppi
  • Nissanin Intelligent Mobility ‑visioon perustuva akkuyksikkö tarjoaa uuden käyttötavan sähköautojen akuille
  • Uutuuskonsepti osoittaa, että palkittu Nissan Navara soveltuu rankimpiin kuviteltavissa oleviin olosuhteisiin

1.11.2016 – Nissan Navara EnGuard -konseptiauto on maastokelpoinen lava-auto, joka on suunniteltu pelastusajoneuvoksi rankimpiin mahdollisiin olosuhteisiin. Konsepti sai maailman ensiesittelynsä tämänvuotisessa Hannoverin autonäyttelyssä.

 

Navara EnGuard -konseptiauto perustuu International Pick-up of the Year ‑palkinnolla palkitun Nissan Navara ‑lava-auton Double Cab Tekna ‑versioon, johon on tehty runsaasti muotoilullisia ja teknisiä muutoksia. Niihin kuuluu muun muassa kameralennokki, joka antaa elintärkeitä tietoja pelastushenkilöstöä mahdollisesti uhkaavista vaaroista. 

Uutuuskonseptin myötä maailman ensiesittelynsä saa myös Nissanin suunnitteleman ja kehittämän kannettavan akkuyksikön prototyyppi. Akkuyksikössä hyödynnetään yhtiön akkuteknologiaa, joka on jo tosikäytössä yhtiön LEAF- ja e-NV200-sähköautoissa. Yli 250 000 sähköautoa maailmanlaajuisesti myynyt Nissan on nopeasti kasvavan sähköautosegmentin markkina- ja teknologiajohtaja. Yhtiöllä on siten ihanteellinen mahdollisuus hyödyntää sähköauto-osaamistaan tulevaisuudessa yhä useammissa autosegmenteissä ja erilaisissa käyttösovellutuksissa. 

Kun Navara EnGuard -konseptiauton akkuyksiköt ovat säilytyspaikassaan lavalla, auton 2,3-litrainen ja 190-hevosvoimainen kaksoisturbodieselmoottori lataa niitä jatkuvasti, jotta ne ovat aina käyttövalmiina hätätilanteessa. Kumpikin 2 kW:n akkuyksikkö käsittää seitsemän Nissanin sähköautojen akkumoduulia säänkestävän koneistetun alumiinikotelon sisällä.

 

Akkuyksiköissä on kaksi latausliitintä ja viisi syöttöliitintä, ja niiden päissä olevat syvennykset helpottavat kantamista. Pelastustiimin kenttätyössä akkuyksiköitä voidaan käyttää esimerkiksi leikkaus- tai nostotyökalujen virtalähteenä. Ne on nimenomaisesti suunniteltu korvaamaan bensiinigeneraattorit.

Täysin päästöttömät ja tulenarkoja polttoaineita sisältämättömät akkuyksiköt soveltuvat käyttöön myös suljetuissa tiloissa, kuten rakennusten sisällä tai luolassa. Konseptiauton lavalla on lisäksi neljä virtapistoketta, kaksi kummallakin puolella. 

Osana Intelligent Mobility ‑visiotaan Nissan tutkii jatkuvasti tapoja integroida sähköautojen akkuteknologiaa osaksi yhteiskuntaa. Navara EnGuard EnGuard –konseptiauton akkuyksiköt ovat konkreettinen esimerkki siitä, kuinka sähköautojen akkuteknologiaa voidaan hyödyntää puhtaampien ja kestävämpien energiaratkaisujen tarjoamiseen uusilla alueilla.

Akkuyksiköiden lisäksi auton lavalla on kaksi ulosvedettävää lasikuituista varustekaukaloa. Matala ylempi kaukalo sisältää kevyitä varusteita, kuten radiopuhelimia, köysiä ja kirveen. Syvemmässä ja kapeammassa alakaukalossa säilytetään suurikokoisempia varusteita, kuten happisäiliötä, elvytyslaitteistoa, pelastusliivejä ja kelluntavälineitä.

Pelastustehtävissä tärkeää roolia näyttelee auton varusteluun kuuluva DJI Phantom 4 ‑kameralennokki. Vain 1380 grammaa painava lennokki voi lentää jopa 6000 metrin korkeudessa 20 metrin sekuntinopeudella miltei puolen tunnin ajan. Lennokin lähettämiä kuvia voidaan katsella teräväpiirtonäytöstä, joka on säilytysasennossaan piilossa lavan seinän takana. 

Navara EnGuard EnGuard –konseptiauton ajokorkeutta on korotettu 50 millimetrillä tavalliseen Navaraan verrattuna. Suuremman maavaran ansiosta se näyttää vakiomalliakin enemmän autolta, jolla pääsee paikkaan kuin paikkaan. Konseptissa on myös erityisesti räätälöidyt lokasuojan levikkeet ja uudet muottiin valetut astinlaudat. 

Ohjaamon katto on 136 mm korkeampi kuin Navarassa. Katolla on valoteline, jonka kulmissa olevat kirkkaat siniset vilkkuvalot näkyvät selvästi kaikista suunnista.  Myös pyöräkoteloiden päällä sekä etusumuvalo- ja takavaloumpioissa on kattovalojen sävyiset vilkkuvalot. 

Värien valintaan ja kuviointiin kiinnitettiin erityistä huomiota konseptiauton suunnitteluprosessin aikana, sillä Nissan halusi niiden soveltuvan täysin pelastusauton tehtävään. Yhtiön tekemissä tutkimuksissa havaittiin esimerkiksi, että fluoresoiva vihreä on päivänvalossa selkeimmin erottuva väri, jonka myös värisokeat henkilöt tunnistavat helpoimmin. Tätä väriä käytetään konseptiauton vanteissa ja astinlaudoissa, koska muiden ajoneuvojen valot kohdistuvat helposti näihin paikkoihin. 

Navara EnGuard EnGuard -konseptiauto perustuu Navara-malliston korkeimpaan Tekna-varustelutasoon. Siten siinä on jo lähtökohtaisesti paljon pelastustyössä hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten NissanConnect-satelliittinavigaattori, joka ohjaa pelastustiimin varmasti ja nopeasti kohteeseen. Kaksivyöhykkeinen ilmastointi ja lämmitetyt istuimet takaavat mukavat oltavat auton sisällä olosuhteissa kuin olosuhteissa.

Ehkä eniten pelastustyötä helpottaa kuitenkin Nissanin uraauurtava Around View Monitor ‑kamerajärjestelmä, joka näyttää kojelaudan näytössä 360 asteen lintuperspektiivinäkymän auton ympäristöstä. Around View Monitor on pelastustyöntekijöille ihanteellinen apuväline, sillä se mahdollistaa navigoinnin vaikeassa maastossa ilman, että autosta tarvitsee nousta ympäristöä havainnoimaan. 

Navara EnGuard Concept on kokenut myös mekaanisia parannuksia. Uusi konseptiauto on rakennettu kaikkien Navara-mallien tavoin tukevan tikapuurungon ympärille, mutta siinä on uusi, täysin säädettävä jousitus, joka kohentaa auton maasto-ominaisuuksia entisestään.

Philippe Guerin-Boutaud, Corporate Vice President, Light Commercial Vehicles, Nissan, kommentoi uutuuskonseptia seuraavasti: ”Asiakkaamme laskevat jokapäiväiset kuljetustarpeensa Nissan Navaran varaan. Navara EnGuard -konseptiauto todistaa, että Navara soveltuu pelastustehtäviin myös rankimmissa mahdollisissa olosuhteisissa. 

Konseptiauto tuo uuden ulottuvuuden Nissanin Intelligent Mobility ‑visioon, joka tähtää täysin päästöttömään ja kuolonuhrittomaan liikenteeseen. Akkuyksikön prototyyppi osoittaa, että Nissan voi tulevaisuudessa hyödyntää sähköautojen akkuteknologiaa ja niihin liittyvää asiantuntemustaan hyvin moninaisilla aloilla.”