Takaisin

Jalkapallo vai nopeat autot – kumpi on jännittävämpää?

 Tutkijat kehittivät äärimmäisen kokeen mittaamaan jännitystä jalkapallon ja nopeiden autojen avulla.


Tämän vuotinen jalkapallon UEFA Mestarien liiga lähestyy jännittävää loppuhuipentumaansa. Liigan virallinen yhteistyökumppani Nissan halusi puolestaan selvittää, kuinka jännittävää jalkapallo on oikeasti – nimittäin verrattuna pelkääjän paikalla istumiseen GT-R-superautossa!

Tätä varten Nissan suoritti sarjan testejä yhteistyössä Loughboroughin yliopiston urheilutieteiden asiantuntijoiden kanssa. Tutkimuksen osanottajat käyttivät kehollaan antureita, joiden avulla kerättiin tietoja sykkeestä, hengitystaajuudesta ja galvaanisista ihoreaktioista. Tarkoituksena oli tutkia jännityksen fysiologisia vaikutuksia ja viime kädessä selvittää, kumpi on jännittävämpää: jalkapallon seuraaminen vai nopean auton kyydissä istuminen.


Jalkapalloa koskevat tiedot kerättiin Mestarien liigan huippuotteluiden aikana. Tietoja verrattiin reaktioihin, jotka mitattiin koehenkilöiltä ammattikuskin ohjaaman Nissan GT-R:n kyydissä Spa-Francorchampsin kilparadalla Belgiassa.


JALKAPALLO VS. NOPEAT AUTOT: TULOKSET


Fyysinen vaste

Mestarien liigan   jalkapallo-ottelut

GT-R-ratapäivä

Keskimääräinen sykkeen nousu

39 %

37 %

Keskimääräinen syke

91 bpm

100 bpm

Keskimääräinen maksimisyke

124 bpm

136 bpm

Keskimääräinen hengitystaajuuden nousu

140 %

144 %

Keskimääräinen hengitystaajuus

15 hengenvetoa minuutissa

15 hengenvetoa minuutissa

Keskimääräinen suurin hengitystaajuus

35 hengenvetoa minuutissa

35 hengenvetoa minuutissa



Tohtori Dale Esliger Loughboroughin yliopistosta kommentoi löydösten vertailun johtopäätöksiä seuraavasti: ”Aikaisemmin olemme voineet arvioida vain subjektiivisesti, kuinka jännittävää tiukan jalkapallo-ottelun seuraaminen tai Nissan GT-R:n kaltaisen superauton kyydissä istuminen voi olla. Nissan Excitement Index ‑tutkimuksen antureista saadut tiedot ovat auttaneet meitä ymmärtämään osallistujien fyysisiä reaktioita jännittäviin elämyksiin. Olemme myös voineet tehdä olettamuksia siitä, mitkä elementit näissä kokemuksissa ovat kaikkein jännittävimpiä”.

Jalkapallofanien ja Nissan GT-R:n kyydissä olleiden sykkeet olivat keskenään hyvin vertailukelpoisia. Syke myös nousi huippuunsa hetkinä, jolloin se oli odotettavissa, kuten maalin syntyessä tai tiukoissa kaarteissa.

Suurimmat fysiologisten vasteiden väliset erot havaittiin GT-R:n matkustajien ja jalkapallokatsojien hengitystaajuudessa. Jalkapallo-otteluissa hengitystaajuus nousi välillä ja laski sitten hetkellisesti, kun katsojat pidättivät hengitystään ennakoidessaan esimerkiksi maalitilannetta. Tämä osoitti, että jalkapallo-ottelun seuraaminen on kuin 90 minuuttia kestävä tunteiden vuoristorata. GT-R:n kyydissä olleiden ihmisten hengitystaajuus sen sijaan nousi tasaisesti, mikä viittaa jatkuvaluonteisempaan jännitykseen.

Katso UEFA Champions League vs. Nissan GT-R Excitement Index ‑video täältä

Nissan on tapahtumien keskipisteessä, kun maailma valmistautuu henkeään pidättäen vuoden jännittävimpään jalkapallo-otteluun, Mestarien liigan finaaliin. Yhtiö tekee yhteistyötä maailmanlaajuisen brändilähettiläänsä, finaalijoukkue Real Madridin Gareth Balen, kanssa ja saa myös kunnian kuljettaa Mestarien liigan voittopokaalin Cardiffin Principality Stadium ‑areenalle.

Mallivuoden 2017 Nissan GT-R:n palkittu, 3,8-litrainen ja 24-venttiilinen V6-kaksoisturbomoottori tuottaa 20 hv enemmän tehoa kuin aikaisemman mallin voimanlähde. Moottori tuottaa nyt 562 hv:n huipputehon 6800 kierroksella minuutissa. Tehonlisäys on saatu aikaan osaksi suurentamalla ahtopainetta ja ottamalla käyttöön sylinterikohtainen sytytysajoituksen säätö. Näiden muutosten ansiosta GT-R:n kiihtyvyys on entistä parempi keskikierroksilla (3200 kierroksesta alkaen) ja maksimivääntö on käytettävissä laajemmalla alueella. GT-R on ollut aina tunnettu vaikuttavasta äänimaailmastaan. Sitä on nyt ehostettu entisestään, joten uuden mallin moottori kuulostaa paremmalta kuin koskaan aikaisemmin.