Takaisin

NISSAN NAVARA ON MAASTOKELPOINEN JA KÄYTÄNNÖLLINEN LAVA-AUTO

  • Nissanin ikoninen lava-auto on ehtinyt jo 12. sukupolveen
  • Erinomaiset maasto-ominaisuudet takajousituksen monivarsituennan ja lujan rungon ansiosta
  • Vaikuttavaa nelivetovoimaa yhdistettynä crossover-mallin hienostuneisuuteen
  • International Pick-up of the Year 2016 ‑palkinnolla palkittu Navara on täynnä huipputeknologiaa
  • Vakiona markkinoiden johtava viiden vuoden / 160 000 km:n takuu
  • Entistä suorituskykyisempi ja taloudellisempi 2,3-litrainen dCi-dieselmoottori: luokkansa pienimmät CO2-päästöt ja entistä vähemmän NOx-päästöjä AdBlue SCR ‑järjestelmän ansiosta 

1.11.2016 – Nissan Navara asettaa riman entistä korkeammalle tonnin pick-up-segmentissä. Navarassa yhdistyvät Nissanin suosittujen crossover-mallien parhaat ominaisuudet ja yhtiön 80 vuoden kokemus lava-autojen valmistuksesta.

 

Uuden Navaran kehitystyössä tähdättiin entistä parempaan mukavuuteen ja hienostuneisuuteen – maastokelpoisuudesta, kestävyydestä ja kuormankanto- ja vetokyvystä tinkimättä. Navaran lujaan runkoon on tehty useita muutoksia, jotka parantavat ajo-ominaisuuksia ja lisäävät käytännöllisyyttä entisestään. 

Navara tuo pick-up-segmenttiin huipputeknologiaa ja henkilöautomaista mukavuutta ja tyyliä. Sen crossover-luonne on läheistä sukua omissa segmenteissään menestystä niittäneille Qashqaille ja X-Trailille. 

Viiden vuoden / 160 000 km:n takuu lisää asiakkaiden mielenrauhaa ja kertoo Nissanin vahvasta luottamuksesta Navaraan.

Poikkeukselliset ajo- ja maasto-ominaisuudet

Hienostuneempi, crossover-tyyppinen ajokokemus oli prioriteetti uuden Navaran kehitysprosessissa, mutta samalla Nissan ei halunnut tinkiä Navaran kiitetyistä maasto-ominaisuuksista. Siksi Double Cab ‑versioon suunniteltiin täysin uusi takajousituksen monivarsituenta, joka parantaa mukavuutta ja ajo-ominaisuuksia niin päällystetyillä teillä kuin niiden ulkopuolellakin. Jousitus on myös 20 kg kevyempi kuin aikaisempi lehtijousellinen toteutus. 

Edellisen sukupolven lehtijousia on parannettu merkittävästi uuteen King Cab ‑malliin. Uudet yläpuoliset jouset painavat seitsemän kiloa vähemmän kuin entinen akselin alapuolelle kiristetty jousijärjestelmä. Lisäksi uudistettu jousitus suurentaa takapyörien lähestymiskulmaa 3,1 prosentilla ja vähentää rengasmelua.  

Uusi Navara ei petä asiakkaiden odotuksia, sillä se on kotonaan niin maantiellä kuin maastossakin. Navaran ajettaessa kytkettävä nelivetojärjestelmä on kehitetty aikaisemman mallin vastaavan järjestelmän pohjalta. Se varmistaa parhaan mahdollisen vedon alustalla kuin alustalla. Alamäkihidastin (HDC) ja mäkilähtöavustin (HSA) helpottavat ajamista mäkisessä maastossa. Elektroninen tasauspyörästön lukko takaa maksimipidon.

Teknologia 

Nissanin ”Innovation that excites” ‑brändilupauksen mukaisesti Navarassa on runsaasti uutta teknologiaa. Uusimman mukavuus- ja turvavarustelun omaksuminen pick-up-segmenttiin on perinteisesti ollut hidasta. Navara asettaa uudet standardit tässäkin suhteessa. Navara on segmenttinsä ensimmäinen auto, jossa on Around View Monitor ‑kamerajärjestelmä ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Näitä järjestelmiä on kiitelty kovasti Nissanin crossover-malleissa. Uudessa Navarassa on lisäksi muun muassa vakionopeudensäädin, avaimeton keskuslukitus ja pysäköintitutka.

Sisätilat 

Uudelleen suunnitellut sisätilat varmistavat ensiluokkaisen ajonautinnon. Matkustamon jokainen yksityiskohta on optimoitu takaamaan sekä kuljettajalle että matkustajille mahdollisimman käytännölliset, avarat ja laadukkaat olot. Kojelaudan muotoilu lisää sisätilojen avaruuden tuntua. Ergonomiset etuistuimet, joiden suunnitteluun on saatu ideoita NASA:lta, tukevat selkää entistä paremmin.  

King Cab- ja Double Cab ‑malleissa on kaksivyöhykkeinen automaatti-ilmastointi. Double Cab ‑versiossa lisämukavuutta tuo takamatkustamon erillisilmastointi.

Ulkomuotoilu 

Nissanin Barcelonan tehtaalla valmistettava Navara on suunniteltu ja muotoiltu eurooppalaisten asiakkaiden mieltymyksiä silmällä pitäen. Molemmat Navara-mallit, King Cab ja Double Cab, ovat ulkomuodoltaan vankkoja, mutta urheilullisia. Tunnusomainen V-Motion-etusäleikkö ja bumerangin muotoiset LED-päiväajovalot antavat Navaralle keulalle tutun Nissan-ilmeen.

Moottorit ja vaihteisto

Navaran taloudellinen 2,3-litrainen dieselmoottori täyttää Euro 6 ‑päästövaatimukset sekä 160 hv:n turboversiona että 190 hv:n kaksoisturboversiona. Uusi moottori lisää Navaran houkuttelevuutta pienempien käyttökustannusten myötä. Navaran CO2-päästöt ovat nyt alimmillaan 167 g/km, kaksi grammaa vähemmän kilometriltä kuin aikaisemmassa Euro 5 ‑moottorissa. Näillä luvuilla Navara vahvistaa asemaansa luokkansa vähäpäästöisimpänä autona. Yhdistetty polttoaineenkulutus on laskenut 6,3 litraan sadalla kilometrillä, mikä on 0,1 l / 100 km vähemmän kuin ennen.

Myös typen oksidien (NOx) päästöt ovat entistä pienemmät uuden SCR-järjestelmän ansiosta. Navaraan on lisätty järjestelmää varten AdBlue-säiliö, jonka täyttöaukko on sekaannusten välttämiseksi eri puolella autoa kuin polttoaineen täyttöaukko. Säiliö voidaan täyttää kätevästi niin pullosta kuin pumpustakin. Se vetää 17 litraa Adblue-liuosta, mikä riittää jopa 11 500 kilometrin ajoon. AdBlue-järjestelmään liittyvät viestit näkyvät Navaran LCD-värinäytössä, joka sijaitsee mittariston keskellä.

Kantavuus ja vetokyky

Nissan tietää, että Navara on omistajilleen tärkeä työjuhta. Sen kuormankanto- ja vetokykyä on siksi parannettu entisestään edelliseen versioon verrattuna. Jopa 900 kg:n kantavuuden ja vaikuttavan 3500 kg:n vetokyvyn ansiosta Navara soveltuu myös todella raskaaseen ja vaativaan työ- ja harrastuskäyttöön. 

Navaran lavan kiitelty C-Channel-kuormakiinnitysjärjestelmä on hyvä esimerkki Nissanin innovatiivisuudesta. C-Channel-kiskot löytyvät lavan kummaltakin laidalta sekä matkustamon takaseinästä. Joustava järjestelmä mahdollistaa kuorman kiinnittämisen nopeasti ja turvallisesti.  Kiskoja pitkin liukuvien kiinnikkeiden ansiosta epätavallisenkin muotoisen kuorman kiinnitys käy helposti.   

Double Cab ‑mallin lavaa on pidennetty 67 mm, jotta entistäkin suurempien tavaroiden kuljettaminen olisi mahdollista. Luokkansa pisimmällä lavalla on nyt mittaa 1578 mm. King Cab ‑versiossa lavan pituus on peräti 1788 mm. 

”Nissan valmisti ensimmäisen pick-upinsa jo vuonna 1935. Siitä lähtien yli 14 miljoonaa asiakasta 180 maassa on luottanut Nissanin avolava-autoihin kuljetustarpeissaan – toisinaan vaativimmissa mahdollisissa olosuhteissa.

Nissanin lava-autot ovat olleet elintärkeitä monille yhteisöille ja toimineet  lukemattomien yritysten luotettavina työjuhtina. Valjastimme 12. sukupolven Navaran kehitystyöhön kaiken kokemuksemme ja huomioimme myös asiakkailta saadun palautteen. Halusimme luoda uudesta Navarasta suorituskyvyn, hienostuneisuuden, mukavuuden ja käyttökustannusten vertailukohdan segmentissään”, Robert Lujan, LCV Director, Nissan Europe, kertoo. 

Vaikuttavan suorituskyvyn, kattavan turvallisuus-, teknologia- ja mukavuusvarustelun ja alhaisten käyttökustannusten ansiosta Nissan Navara on ihanteellinen kumppani työhön ja vapaa-aikaan. Navara-mallisto käsittää neljä eri varustelutasoa, joissa kaikissa on erinomainen varustelu. Kaikissa malleissa on seitsemän turvatyynyä, elektroninen tasauspyörästön lukko ja maastoajoa helpottavia elektronisia järjestelmiä.