Takaisin

MICRA JA MOOTTORIURHEILU: MITÄ TEKEMISTÄ NISSANIN UUDELLA VIISTOPERÄAUTOLLA ON MAAILMANLUOKAN KILPA-AJOJEN KANSSA?

Renkaiden tuotekehitystiimissä on mukana entinen F1-kuljettaja Stefano Modena
Erityisesti Micraa varten kehitetyt Bridgestonen renkaat tarjoavat optimaalisen pito-, ajettavuus- ja jarrutusominaisuudet
Nissan Micra on ehdolla Euroopan Vuoden Autoksi 2017
Katso Stefano Modenan koeajo uudella Nissan Micralla tästä
 
19.12.2016 – Stefano Modena on kilpaillut yli 80 Formula 1 –kisassa ja seisoi vuonna 1989 Monacon palkintokorokkeella Ayrton Sennan ja Alain Prostin kaltaisten legendojen rinnalla. Mitä autoa kilpa-autouransa päättänyt ja 300 kilometrin tuntinopeutta työkseen ajanut mies ajaa nyt? Ehkä yllättävästikin vastaus on täysin uusi Nissan Micra.

Uuden Micran ketterästä ajettavuudesta ja turvallisesta ajotuntumasta voi osittain kiittää Bridgestonen renkaita, joiden kehitystyössä entinen F1-kuljettaja on ollut mukana.

Italialaiskuljettaja ripusti ajohaalarinsa naulaan vuonna 2000 ja aloitti työt kokopäiväisenä tuotekehitystiimin koeajajana kolme vuotta myöhemmin. Hän oli osa Nissanin kanssa yhteistyötä tehnyttä renkaiden testaustiimiä, jonka tavoitteena oli saavuttaa renkaille uuden Micran vaatima suorituskyky.

 

Yhdessä tiimi ryhtyi toimeen kehittääkseen renkaille optimaalisen yhdistelmän pitoa, jarrutusominaisuuksia, painoa, polttoaineenkulutusta ja ajettavuutta.

Stefano kommentoi: "Nissan asetti Bridgestonelle erittäin korkeat vaatimukset uudelle Micralle soveltuvien renkaiden suhteen, Nissanin tavoitteet olivat hyvin selkeät koskien auton dynaamista suorituskykyä. Teimme kovasti töitä tavoitteiden saavuttamiseksi, ja uskon että saavutimme ne”.

Stefano jatkoi:”Ajoin uutta Micraa ensimmäistä kertaa yli vuosi sitten ja olin hyvin yllättynyt, kuinka se muistutti ajettavuudeltaan go-kart-autoa: ohjaus oli erittäin tarkka ja vakaa. Kyseessä oli silloin prototyyppi, joten nyt ominaisuudet ovat vielä paremmat. Auto on erittäin ketterä, ja se antaa kuljettajalleen paljon itsevarmuutta”.

Tuhansien testikilometrien tuloksena on kompakti viistoperäauto, joka sijoittuu keskelle B-segmenttiä. Uusi Micra on ketterä ja hauska ajettava, joka tarjoaa kolme erilaista hiljaista ja responsiivista moottoria tuoden kuljettajalle miellyttävän ja suorituskykyisen ajoelämyksen.

Micra on saatavilla 16- ja 17-tuuman renkailla, jotka ovat osa Micran monipuolista personointiohjelmaa.

Kazayuki Yamaguchi, uuden Micran Chief Vehicle Engineer sanoi: "Stefano Modenan kaltaisen ammattilaisen mukanaolo on ollut todella upeaa — hän on auttanut meitä kehittämään uuden Micran ajettavuuden. Hänen asiantuntemuksensa ja palautteensa on ollut meille äärimmäisen arvokasta työssämme tuoda B-segmentin viistoperäautot uudelle tasolle”.

Uusi Micra tulee Suomessa myyntiin keväällä.

Katso Stefano Modenan koeajo uudella Nissan Micralla tästä